Website fotografie en de top 5 websites voor gratis afbeeldingen
Je hebt een website laten maken, maar content creatie blijft altijd een uitdaging. Teksten schrijven, dat lukt de meeste ondernemers nog wel, maar dan daarbij ook nog de juiste afbeeldingen / fotografie organiseren, dat kan een flinke opgave zijn.
Daarom zet ik in de komende serie blog artikelen een aantal website fotografie en gerelateerde onderwerpen voor je op een rij. Kan je zelf kiezen of toch in ieder geval iets wijzer worden. En kom je er nog niet uit, dan helpen wij je natuurlijk met liefde.
Als je weinig tijd hebt, ga dan hier direct naar de top 5 gratis stockfoto websites bronnen. Als je iets meer tijd hebt en wenst te weten over het hoe-en-waarom van het effectief inzetten van afbeeldingen / fotografie op jouw KMO website, lees dan verder.
Goede fotografie op jouw website, waarom is het van belang?
In principe is het een no-brainer: hoe beter je fotografie, hoe beter je uitstraling, hoe beter je branding. Simpel toch? Daarnaast kan je door de juiste fotografie ervoor zorgen dat de klant in de juiste stemming komt, beter geïnformeerd is en dus meer vertrouwen gecreëerd wordt. Deze factoren kunnen dan weer leiden tot hogere conversie (van bezoeker naar klant contact of aankoop), en dat kan varieren van 15% tot 40% (1).
Maar hoeveel die invloed is, hangt ook sterk af van je type website (ecommerce, b2b,…) en je producten/diensten. Een vuistregel die je zou kunnen hanteren: in welke mate draagt bepaalde fotografie bij aan de algehele beleving van de website voor mijn (potentiële) ideale klant? En dat verschilt dus behoorlijk per product en doelgroep. Als je fotografie gebruikt, welke vorm dan ook, zorg ervoor dat deze aansluit bij je doelgroep(en) en de doelen van die doelgroepen. Goede fotografie hoeft dus niet per se goed van kwaliteit te zijn, goede fotografie brengt de juiste emotie over die voor jouw doelgroep(en). Soms is een minder goede foto getrokken met je eigen smartphone beter dan de mooiste aangekochte stockfoto.
Checklist website fotografie
Ok, allemaal leuk natuurijk, doelstellingen en doelgroepen, maar hoe pak je dat in de praktijk dan aan? Tijd voor een (soort van) tips & tricks checklist voor met name B2B website fotografie.
Here we go:
- Inventarisatie: Bepaal welke fotografie je nodig hebt
Homepage afbeelding, realisaties, team, locatie, winkel (van boven graag met een drone), praktijk, 360 interactieve tour, blog artikelen, producten, services, klanten, …etc. Het webdesign en de website sitemap zullen hiervoor leidend zijn. Wij sturen onze klanten of de fotograaf vaak een overzicht, maar zelf maken kan natuurlijk ook. - Opties: Hoe authentieker je fotografie, hoe effectiever.
Er is nog nooit zoveel fotografie beschikbaar geweest als tegenwoordig, dus het is zaak om je te onderscheiden en tegelijkertijd toch bij jezelf te blijven. Bekijk in hoeverre dat mogelijk is te realiseren. Ofwel:- Echte medewerkers
- Echte producten
- Echte diensten
- Echte winkel
- Echte projecten
- …..ofwel, echt dus…
- Wie: Bepaal wie de fotografie gaat / kan produceren
Authentieke fotografie zal meestal nog gemaakt moeten. Je kan dat zelf doen of uitbesteden. Ben je hobby fotograaf of heb je er een goed gevoel voor, dan kan je het eventueel zelf doen. Echter, een bedrijfsfotograaf kan in veel gevallen veel kwalitatievere, meer unieke en consistente fotografie leveren. Met name als het gaat om de meest essentiële foto’s (bijv. home, team, kantoorpand / winkel) is een goede bedrijfsfotograaf (soms zelfs met studio) aan te raden. Bovendien is de levensduur van kwalitatieve fotografie veel langer en kan je deze voor tal van doelen inzetten (naast de website), zoals magazines of billboards. Gaat het om blog / social media posts, dan kan je meestal prima zelf de afbeeldingen verzorgen. Of met juist (gratis) stock fotografie of gegenereerd met AI (Artificielle Intelligentie). - Timing: wanneer gaan we de fotografie (laten) uitvoeren?
- Idealiter is de fotografie al afgerond voordat je website af is. Maar dat is heel vaak niet mogelijk. Tip: als je een fotograaf inhuurt, laat hem/haar dan ook het website ontwerp zien. Op deze manier kan hij de fotografie daarop afstemmen en zal het eindresultaat beter zijn.
- Planning kan van belang zijn: als je een dakwerker bent en wenst realisaties (en het proces) te tonen, dan dien je daar wel rekening te houden. Zeker als je een fotograaf inhuurt.
- Weersomstandigheden / seizoensinvloeden: bij voorkeur zonnige dagen / tijdstippen (of juist niet?)
- Aanwezigheid van personeel (of juist niet)
- Aanwezigheid van klanten (of juist niet)
- etc.
- Wie gaat de fotografie plaatsen op de website?
Fotografie klaar / uitgezocht? Dan kan deze geplaatst worden op de website. Vaak moeten foto’s nog wel bewerkt worden voordat het zover is omdat:- De foto’s vaak een onnodig hoge resolutie hebben voor het gebruik op websites. Het gevolg is dat de bestandsgrootte (gewicht) ook “zwaar” is, bijv. 4 mb per foto. Als je die foto’s 1 op 1 zou plaatsen op je website, zou het inladen van de website pagina veel langer duren. Een gebruikersonvriendelijke ervaring en slecht voor zoekmachine optimalisatie, ofwel het tegengestelde van hetgeen je wenste te bereiken. Daarom dien je de foto’s bijna altijd “lichter” te maken. Dat kan met Adobe Lightroom of Photoshop, maar ook met diverse gratis online foto bewerking tools, zoals Pixlr.
- In sommige gevallen zal je de foto niet alleen “lichter” van gewicht moeten maken, maar ook moeten bijsnijden omdat het formaat van de gemaakte foto niet exact overeenkomt met hoe de foto was bedacht in het webdesign. Dit kan je doen met Adobe en Pixlr of direct in Photoshop.
- Ben je niet zo handig met foto tools, gaat het om grote aantallen of wil je het gewoon liever aan de expert over laten, dan kan je webdesigner vaak supersnel deze taken voor jou afhandelen.
Je hebt geen eigen fotografie? Dan resteren stockfotografie en AI.
Stockfotografie
Als je onvoldoende eigen fotografie ter beschikking hebt, kan stockfotografie een uitkomst zijn. Stockfotografie is het gebied van fotografie waar foto’s en afbeeldingen worden geproduceerd om op voorraad te hebben (2).
Voordelen van (betaalde) stockfotografie:
- Enorm aanbod (soms is dat ook een nadeel)
- Hoge kwaliteit
- Kostenbesparing (ten opzichte van een betaalde fotograaf)
- Supersnel beschikbaar
Betaalde stockfotografie
Enkele bekende betaalde stockfotografie websites:
- 123RF
- Adobe Stock
- Dreamstime
- Getty Images
- iStock
- Shutterstock
- Envato
Tip 1: op veel van deze websites kan je een gratis trial doen, waarbij je bijv. 10 tot 15 afbeeldingen gratis mag downloaden. Let wel op: zeg je trial wel op tijd op, anders zit je vast aan een abonnement.
Tip 2: Op de meeste stockfoto websites kan je ook preview (met watermerk) downloaden, zodat je kan bekijken hoe het eindresultaat eruit ziet.
Tip 3: Zelf ben ik fan van Envato Elements waar je voor 1 vast maandbedrag van € 14,50 ongelimiteerd aantal stockfotografie kan downloaden. Bovendien krijg je ook ongelimiteerd toegang tot tal van andere stock-items, zoals stockvideo, stockaudio, stockillustraties, en veel meer. Het aanbod is overigens wel kleiner en net iets minder kwalitatief dan bij sommige concurrenten, zoals Shutterstock. Maar de prijs maakt veel goed 🙂
Tip 4: Bekijk goed welke licentie je koopt, standaard mogen beelden vaak wel voor de website gebruikt worden maar niet voor merchandise. Dus wens je dat, schaf dan een uitgebreide licentie aan. Bekijk hier bijv. de prijzen en voorwaarden van ShutterStock.
Gratis stockfotografie
Naast betaalde stockfotografie, kan je ervoor kiezen eerst eens een kijkje te nemen op diverse “gratis” stockfoto websites.
Hierbij onze top 5 van websites voor gratis afbeeldingen
Pexels
Pexels bied gratis en premium stockfotografie- en video. Enige tijd geleden zijn ze overgenomen door Canva en kan je ook vanuit dat platform direct gebruik maken van alle fotografie.
Unsplash
Unsplash is al jarenlang een van mijn favorieten en biedt zowel gratis stockfotografie- als illustraties. Daarnaast kan je een Unsplash + abonnement afsluiten voor slechts € 4,- per maand. Unsplash (onderdeel van Getty Images), werkt samen met onder andere Kadence Pro, een WordPress thema waar ook Webbaron gebruik van maakt. Je kan dan dus direct vanuit WordPress gratis stockfoto’s toevoegen aan je pagina’s of berichten.
Vecteezy
Vecteezy is een relatief nieuwe speler waar je vanaf € 8,- per maand ongelimiteerd stock items kan downloaden. Naast stockfotografie kan je er ook illustraties, video’s, patronen, fonts en meer downloaden. De foto’s zijn niet altijd even origineel, maar je betaald dus ook relatief weinig.
Pikwizard
Deze stock website biedt zowel afbeeldingen, video’s als templates aan. Er zitten redelijk wat onbetaalde ofwel gratis afbeeldingen in het aanbod. Wel varieert de kwaliteit enorm en wat mij behoorlijk stoort zijn de vele links naar de “premium” stockfoto websites, zoals Shutterstock en Adobe stock. Daarvoor kwam ik namelijk niet :). Prima aanbod, maar rommelig.
Pixabay
Pixabay is vergelijkbaar met Vecteezy, en biedt diverse stock items aan, zoals foto’s, afbeeldingen, illustraties, video, muziek en geluidseffecten. Ook hier regelmatig links naar premium aanbieders, maar het stoort niet.
Wij maken het meest gebruik van Pexels, Unsplash en Envato (betaald). Maar ook de andere 3 op onze lijst bieden nog miljoenen gratis stockfoto’s, dus bezoek die zeker ook eens.
En dan nog een paar laatste tips:
Tip 1: deze sites bieden zowel gratis als betaalde fotografie aan. Wil je snel alleen de gratis fotografie zien, gebruik dan de filters (die zijn soms enigszins “verborgen”)
Tip 2: ook hier opletten met licenties en andere juridische feitjes, want er wordt in sommige gevallen verzocht de naam van de maker te vermelden (zogenaamde attributie of toeschrijving).
Maak er iets moois van!
PS: AI generated afbeeldingen, inmiddels zullen de meeste ondernemers er wel op een of andere manier mee in contact zijn geweest. In het volgende deel van deze serie fotografie posts ga ik daar op in.
Bronnen
1 MDG Advertising, “Why Visual Content is Important in Marketing”
2 https://nl.wikipedia.org/wiki/Stockfotografie